מכניקה ודינמיקה של משחק

יש להבדיל בין שני המושגים המרכזיים היוצרים את חווית המשחקיות – דינמיקה של משחק ומכניקה של משחק. שני המושגים קשורים ולעיתים משמשים בטעות להסביר את אותן פעולות.

מכניקה של משחק, בדומה למכניקה בתחום הפיזיקה, היא אוסף של פעולות, עקרונות, חוקים התנהגויות ומנגנונים שנועדו לשליטה על התנהגות דרך מערכת של תמריצים שונים במטרה "לְמָשְחֵק" את הפעילות הנדרשת. חלק מהמכניקות השונות מעניקות יכולת חיזוי גבוהה במיוחד לגבי תוצאת הפעולה, באופן שמדמה אותן יותר למעין רפלקס פסיכולוגי. ישנו מספר גדול של מכניקות משחק ומספרן עולה ככל שמתגבר העיסוק בנושא. מכניקות המשחק הן אבני הבניין. משתמשים בהן יחד כדי לבנות דרכים מעניינות להנעת התנהגות ברמת מורכבות שונה, בהקשרים שונים ועבור מטרות שונות.

שימוש במכניקה של משחק על אינספור השילובים האפשריים, מביאה ליצירת מניעים ודחפים המכונים דינמיקה של משחק – רגשות, תובנות וציפיות שמתבססות על העדפות האדם הספציפי ואופי הפעולה אותה יש לבצע.

מכניקה של משחק כוללת:

  • ניקוד
  • שלבים
  • אתגרים
  • טבלאות מנצחים
  • מתנות

דינמיקה של משחק כוללת:

  • מעמד
  • הישגים
  • ביטוי עצמי
  • תחרות
  • אלטרואיזם

כדורסל

PacMan


מבחן באוניברסיטה

תכנית הנוסע המתמיד

מסגרת זמן

40 דקות לכל משחק

90 שניות להשלמת שלב

שעות בודדות

הנקודות פגות תוקף לאחר X חודשים מיום צבירתן

שיטת ניקוד

2 נקודות לקליעה, במקרים מיוחדים קליעה שווה 3 נק' ולעתים נקודה אחת

כל כדור שהשחקן אוסף מזכה אותו בנקודה אחת. סיום שלב מכפיל את כלל הנקודות.

ציונים על סקלה של 0-100, A-F וכו'

צבירת נקודות, מיילים, כוכבים בהתאם למשך זמן הטיסה


יעדים ותמריצים

קליעת הכדור לסל של הקבוצה היריבה מזכה ב-2 נקודות, אם הקבוצה קולעת יותר מהקבוצה היריבה היא זוכה במשחק

איסוף כל הכדורים בשלב יעביר את השחקן לשלב הבא, השחקן בעל ההישגים הטובים ביותר יופיע בטבלה מיוחדת

בעלי הציונים הטובים יופיעו ברשימת הדיקן ויזכו להערכה

מספר רב של נקודות יזכה בשדרוגים וכרטיסי טיסה